Hver anden boligkøber vælger advokaten til - FV Advokatfirma
+45 56148900
fva@fva.dk
FV ADVOKATFIRMA
Solrød Strandvej 110
2680 Solrød Strand
CVR 39022435

fva@fva.dk
+45 56148900

Hver anden boligkøber vælger advokaten til

Af Henrik Skoglund — 28 Dec 2021

En ny undersøgelse fra AdvokatWatch viser, at 57% af undersøgelsens deltagere, som enten har købt eller solgt bolig indenfor de seneste ti år, brugte advokatbistand i forbindelse med handlen. Et resultat, som bringer glæde hos Danske BOLIGadvokater, fordi foreningen gennem de seneste 20 år har kæmpet (og stadig kæmper) for boligadvokatens berettigelse.

Danske BOLIGadvokaters formand udtalte bl.a. til AdvokatWatch: ”Vi så selvfølgelig gerne, at 100% af de bolighandlende blev rådgivet af deres advokat, men det viser blot, at vi stadig har en vigtig opgave foran os. Vi har helt klart en opgave i at få gjort forbrugerne opmærksomme på, hvordan markedet er skruet sammen, og hvad vi kan tilbyde (…) Det er simpelthen i den enkelte handel, at vi må levere et produkt til køberen, som de er tilfredse med, og at vi viser, at vi også har vores berettigelse’’.

Med flere online virksomheder, der fifler med boligadvokat-titlen og foranlediger forbrugeren til at tro, at de køber boligrådgivning af en uddannet advokat, selvom der ikke er en eneste advokat ansat i virksomheden, bliver det stadig vigtigere at få synliggjort, hvorfor det er vigtigt med uafhængig rådgivning hos en advokat.

’’Forbrugerne vildledes og mange får ikke den rådgivning, de har behov for. Flere køberrådgivere modtager provision fra f.eks. forsikringsselskaber og banker for at få boligkøberne til at vælge netop dette forsikringsselskabs eller denne banks produkt. Mange købere spises af med en dårligere handel end de kunne have fået. Rådgivningen er ganske enkelt ikke til boligkøberens bedste’’, udtaler Danske BOLIGadvokaters formand Niels Erlandsen.

Tjekliste – det skal du gå efter, når du vælger rådgiver til din bolighandel:

  1. Rådgivning om korrekt brug af et advokatforbehold i købsaftalen, så du ikke skal betale gebyr til sælger (1 pct. af købesummen), hvis der findes forhold, som betyder, at du ønsker at annullere handlen
  2. Gennemgang og rådgivning om betydningen af typisk mere end 200 siders dokumenter, der indgår i en bolighandel
  3. Kontrol af, om sælger har fremlagt alle relevante dokumenter i forbindelse med handlens indgåelse, eksempelvis oplysninger om jordforurening og andre miljøforhold, servitutter, bygningernes lovlighed m.m.
  4. Kritisk stillingtagen til tilstandsrapportens indhold, så ubehagelige overraskelser undgås
  5. Uafhængig vurdering af finansierings- og forsikringstilbud
  6. Vurdering af om boligens prisniveau er fornuftigt på baggrund af onlinevurderingsværktøj, lokalt markedskendskab samt handlens vilkår
  7. Professionel prisforhandling på dine vegne
  8. Håndtering af berigtigelse og tinglysning af handlen med udarbejdelse af skøde, refusionsopgørelse m.v.
  9. Et professionelt modspil til ejendomsmægleren, som udelukkende varetager sælgers interesser
  10. Sikkerhed for at du bliver vejledt om eventuelt behov for testamente, samejeoverenskomst, ægtepagt m.v.